Speel “De Mol” in je klas – update

Daan Baeyens, turn- en klasleerkracht uit Welle, ontwerpt op dit moment het spel “De Mol” om in je klas te kunnen spelen.
Enkele materialen heeft Daan al uitgewerkt en elke week komen er nieuwe materialen, vorderingen,… bij.
In deze post kan je heel overzichtelijk alle materialen terugvinden.

Voorbereiding:
Vragenlijst De Mol
Molboekje bis

Aflevering 1:

Tip: Bij de getallen van de kleurencodes kan je al meteen een link naar de mol verstoppen. (geboortedatum,…)

De Mol aflevering 1
De mol aflevering 1 opdracht kleurencodes
De mol aflevering 1 oplossingen raadsels
De mol aflevering 1 Testronde

De Mol Executie

 

Aflevering 2:

De Mol Aflevering 2
De Mol aflevering 2 Opdracht horoscopen

 

Aflevering 3:

Duiding vraag 7: Bij opdracht 2 (voorwerpenpuzzel) vertrekken de duo’s vanaf 2 plaatsen. Je duidt de plaatsen aan met 2 gekleurde kegels. Daar gaat de vraag over.

De Mol Aflevering 3
Testronde Aflevering 3 

 

Aflevering 4:

De Mol Aflevering 4

Vrijstellingen

Testronde Aflevering 4

 

Aflevering 5:

Bijlage Aflevering 5

De Mol Aflevering 5

Testronde Aflevering 5

 

Aflevering 6: FINALE

Testronde Aflevering 6 Finale

De Mol Finale

 

 

Software om een Mol-vragenlijst te maken (wordt wel op computer ingevuld)

  1. Ik ben helemaal enthousiast en ga het zeker spelen met mijn groep8.
    Maar is er ook een algemene handleiding? Met bijvoorbeeld hoe je mol bepaald wordt?

    gr Leonie

  2. Super! Mijn collega en ik hadden het er gister nog over dat het leuk zou zijn om wie is de mol met de klas te spelen.
    Heb je toevallig een handleiding voor het spel. De vraag wordt hierboven al gesteld, maar zag er nog geen reactie op. Ik heb bijvoorbeeld een klas van 24 lln. Na zes afleveringen zijn er slechts zes kinderen afgevallen, is de rest dan winnaar? En wat doe je met de lln die zijn afgevallen? Doen zij gelijk niet meer mee?
    Ik ben benieuwd naar jouw invulling hiervan 🙂

    • stefvangorp says:

      Een algemene handleiding is er niet van het spel…
      Er zullen inderdaad zes leerlingen afvallen, tenzij je er zelf voor kiest om per aflevering 2 of 3 leerlingen te laten afvallen (diegene met de minste juiste antwoorden op de vragenlijst). De leerlingen die afvallen vinden het vaak ook fantastisch om het spel vanop de zijlijn te volgen. Ook kan je hen natuurlijk andere opdrachten geven zoals: breng het spel in beeld (foto’s, filmpje); laat ze op de ‘achtergrond’ nog mee gissen. Misschien kunnen ze hun eigen bevindingen samen delen en zo samen zonder ‘score’ toch de mol ontmaskeren.

      Veel succes!

  3. Dank je wel! Ik wil binnenkort ook De Mol gaan spelen met groep 8. De opdrachten zal ik aanpassen (wil al de opdrachten laten kaderen in het vak Muzische Vorming), de vragenlijst is schitterend!

  4. Wauw!! Zo blij mee! Ik sta niet voor de klas maar wil het spelen met het partijtje van mijn zoon. Ga zelf nog even verder denken over een concept dat alle kinderen mee kunnen blijven spelen en dat er alleen een ontmaskering plaats vindt. Super bedankt!

  5. Zeer leuk speclconcept, erg mooi uitgewerkt met leuke opdrachten en vragenlijsten. Om de vragen op iedere plek beschikbaar te hebben kan je ook gebruik maken van de website http://www.SpeeldeMol.be.
    Doordat je spel online is kan je ook op iedere plek/toestel de vragen beantwoorden óf bewerken, als er maar internet is.
    De website laat toe voor iedere ronde het aantal uitvallers te kiezen. Bovendien wordt de winnaar onmiddelijk berekent op basis van de antwoorden.

Geef een reactie